Yalan hangi hallerde caizdir?

Kimimiz zor bir durumdan kurtulmak kimimiz bize ait olmayan bir şeye sahiplenmek için yalana başvururuz. Peki yalan hangi hallerde caizdir?

Gerçeklerin üzerini kapatmak ve başkalarını yanıltmak amacıyla söylenen sözlere yalan denir. İnsanlar olarak neredeyse hepimizin hayatında başvurduğu bir yol olmuştur yalan. Kimimiz zor bir durumdan kurtulmak kimimiz bize ait olmayan bir şeye sahiplenmek için yalana başvururuz. Ama unutmamalıyız ki yalan söylemek çok kötü bir huydur er geç ortaya çıkar ve yapanı güç durumda bırakır. Söylediklerinin yalan olduğu anlaşılan insanlar başkaları karşısında oldukça zor bir duruma düşer. Kendilerine olan güveni azalır. Böylelikle dostlarını ve yakınlarını kaybeder. Ünlü sözdür bilinir: Yalanın azı olmaz. Bu demektir ki en küçük en zararsız yalanı söyleyen yeri geldiğinde en büyük en zararlı yalanı da söyleyebilir. Yaşayarak tanık olarak biliriz ki tek yalanla kalınmaz yalan yalanı çağırır. Yalancı kendi yalanı altında ezilir batar o yalanın içine.

Başka insanların bize güvenmesini istiyorsak her zaman dürüst olarak yalan söyleme alışkanlığından uzak durmamız gerekmektedir. Unutmamak gerekir ki yalancının mumu yatsıya kadar yanar ve söylenen yalanlar elbet bir gün açığa çıkacaktır.

Doğruluğun istikametin ahde vefanın zıddı olan yalan kötü bir alışkanlıktır. Bununla birlikte acaba bazı hallerde yalan söylemek yalan beyanda bulunmak caiz midir

Müslim Sahihlerinde șöyle bir hadis zikretmektedir: İnsanların söylediklerinden hiçbir şeyde yalana ruhsat verildiğini ișitmedim. Ancak șu üç durum müstesna 1 Harpte 2 İnsanların arasını bulmada 3 Kadının kocasına kocanın da karısına karşı -ailenin düzeni için söylendiğinde

Muhakkak ki doğruluk insanı iyiliğe güzelliğe yöneltir iyilik ise cennete iletir. Kişi doğru konuşa konuşa nihayet -Allah katında- sıddîk/çok dürüst olarak yazılır. Şüphesiz yalan fücura kötülüğe yönlendirir fücur ise ateşe/cehenneme iletir. Kişi yalan söyleye söyleye nihayet -Allah katında- kezzap/çok yalancı olarak yazılır. Müslim Birr 103-105.

Nitekim Gazzâlî yalan kapısının bir defa açılması durumunda artık ihtiyaç ve zaruret sınırının ötesine geçme tehlikesinin bulunduğunu belirterek Zaruret durumu dışında yalan söylemek aslen haramdır der. İḥyâʾ III 137-139

Sonuç olarak İslâmın büyük günah kabul edip yasakladığı yalandan uzak durmamız bizim için en hayırlısı olacaktır.

Allahtan daha doğru sözlü kim olabilir ki. Nisa 4/122

Selâm ve dua ile...

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Hacı Arıcı - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Mihrap Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Mihrap Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Mihrap Haber editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Mihrap Haber değil haberi geçen ajanstır.



Anket Sitemizin yeni görünümünü beğendiniz mi?