Adalet…

ان الله ياءمربالعدلوالاحسان وايتاءذي القربا وينهى عنل الفحشاء

 والمنكروالبغي يعظكم لعلكم تذكرون

Şüphesiz ki Allah adâleti, iyiliği, güzelliği ve yakın akrabaya bakmayı emreder….ilh  (nahl 90)

Andolsun biz, peygamberlerimizi açık mucizelerle gönderdik ve beraberlerinde mizânı(ölçüyü)indirdik ki insanlar adaleti yerine getirsinler …ilh.(hadid25)

Bir saat veya bir gün adaletle hükmetmek bir sene veya altmış sene nafile ibadetten hayırlıdır. (el acluni keşful hafa 2, 58 1721)

En faziletli cihad zalim bir idarecinin yanında ona adaleti söylemektir. (tirmizi, beyat 37)

Adalet mülkün temelidir (hz ömer)

Kenârı dicle’de bir kurt aşırsa bir koyunu, gelir de adli ilahi sorar Ömer den onu Zemîne gadr ile bir damla kan dökünce biri, o zaman bir koca girdap olur boğar Ömer’i (Akif)

Endülüs’ün âlimi imam Kurtubî  âli imrân sûresi 21. Ayetin tefsirinde şöyle der:

Bir ülke ya da belde de şu dört sınıf insan bulunursa ora halkı beladan kurtulmuş olur.

1.)    Haksızlıkla mücadele eden âdil devlet adamı.

2.)    Doğru yolda yürüyen devlet adamı .

3.)    Gençleri ilim ahlak yolunda eğiten ileri gelenler .

4.)    İslamî tesettüre riayet eden, cahiliyye devri rezilliklerinden uzak duran anneler.

Ekmek kadar su kadar muhtaç olduğumuz şey, adalet. Evlatlar arasında, kardeşler arasında, işçiler arasında, talebeler arasında, arkadaşlar arasında… vs adalet….

Allah Rasulü yukarıdaki hadisinden başka bir çok yerde adaletten bahsetmiştir. Elini kestiği kadın için devreye girenlere kızım Fatıma hırsızlık yapsa onunda elini keserim buyudular. (Buharî enbiya 54, müslim hudûd 8-9)

Yine Allah Rasulü: hakimler  üç sınıftır, birisi cennette diğer ikisi ateştedir. Cennette olanı hakkı bilip onunla hüküm verendir. İnsanlar arasında bilgisizce hüküm veren ile hakkı bilip hükmünde haksızlık yapan ise ateştedir. (ebu davud akdiye, ibni mace ahkam 3)

İmamı azam bi veçhesiyle bu hadisten dolayı zalim devlet adamlarının yanında kadılık yapmamış ve bu uğurda şehid oluştur.

Adalet insanların elinde olursa yerini bulmaz. İltimaslar, imtiyazlar olur. Güç sahipleri her zaman cezasız kalır, hep mazlumlar ezilir, mahkeme yükü ve dosyalar azalsın diye aflar çıkar mağdur olan mağduriyetiyle kalır insan hukukunda. Kanun boşluğundan çok yararlananlar olur. ‘’Adamın biri adalete söver bunu duyan hafiyeler Adamı tutuklarlar içeriden biri ben seni kurtarırım der, nasıl diye sorar? mahkemede bizim oralarda adalet adında biri var ona sövdüm dersin kurtulursun der, adam aynı dediği gibi yapar kurtulur,’’

Cumhuriyetin yüz karası istiklal mahkemeleri, namı diğer üç aliler divanı ne hakimi ne savcısı hiçbiri hukuk tahsili olmamasına rağmen tek hüküm sahibidirler. Astıkları insan sayısı istiklal harbinde cephede ölen kişi sayısına yakındır. İskilipli atıf hoca şapka kanunundan iki sene evvel yazdığı frenk mukallitliği ve şapka risalesi yüzünden, savcının üç yıl hapis istemesine rağmen (her zaman savcı çok ister hakim az verir)90 yaşında bir ihtiyar şeyh Esat Erbilî hazretleri hiç alakası olmamasına rağmen Erzurum dan  getirtilip menemen de yargılanmış, verilen idam cezası yaşı ilerlemiş olmasına nazaran müebbed hapse çevrilmiştir ihtimal onu asamayanlar onun yerine oğlu ali efendi yi idam ettiler. 

Adalet insan aklı olan kanunlarla de ahkâmil hakimîn olan Allah (cc)nün adaleti olursa Suriyede, Arakanda, Myanmarda, Afrika da, vs İslam coğrafyalarında kan akmaz, masum, mazlum insanlar ölmez.  Adalet mutlak âdil olan Allah’ın (cc) tasarrufun da olursa adalete güven olur.  Hz Ömer müsafir olduğu yerde bal şerbetini içmez; idaresini üstüme aldığım halk içmedikçe ben içemem der. Fatih sultan Mehmet, rum mimarın elini kestiği için kısas olarak aynı cezaya çarptırılmış ancak mimar şikayetin den vazgeçer ceza infaz edilmez. Evliya çelebi mahkeme sonunda fatihin mahkeme kadısı Hızır beye elindeki demir çubuğu gösterip adaletle  hükmetmeseydin seni bununla ezerdim der. Kadı Hızır beyde kamasını çıkarır, verilen hükme ben padişahım deyu itiraz etseydin seni bununa delik deşik ederdim diyerek İslam adaletini göstermiştir. Yine Kanunî  adaletinden dolayı Kanunî lakabını almıştır.

Biz her şart ve ahval de İslam’ı mîzan ederek düşünmek, karar ve hükümlerimizde İslam’ı kıstas almalıyız. Karşımızdaki nin dîni, dili, ırkı, cinsiyeti ne olursa olsun, bu dinden öte insanlık vazifesidir. Kişi Müslümanın yanında, gayrimüslime yaptığı haksızlık içinde yarın ruzi mahşerde hesap verecektir. Bu kul hakkı olması hasebiyle Allah ın(cc) bile karışmadığı, ‘’aranızda halledin’’ dediği bir hesaplaşmadır.

Vesselâm…

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Mehmet Senusi - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Mihrap Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Mihrap Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.



Anket Sitemizin yeni görünümünü beğendiniz mi?