Vicdan mı Cüzdan mı?

Vicdanların cüzdanlara mahkûm edildiği günümüz dünyasında makam-mevki şan-şöhret gibi geçici menfaatler uğruna harcanan ömürlerin ahiret âleminde fayda sağlamayacağının idrakine varabilmek için öze dönerek Allahı tanımak ve Onu tanımanın gereği olarak huşû duymak icap eder.

خشي يخشى خشية

Haşiye tazimle büyük saygıyla hürmetle sakınmaktır. Bu ancak kişinin kendisinden haşyet/korku duyulan şeyle ilgili bilgi sahibi olduğunda söz konusu olur. Bundan ötürü Allah Ayet-i Kerimede bunu âlimlere tahsis ederek kullanmıştır.

Kulları içinden ancak âlim olanlar Allahtan korkar. Fatır: 28

Onlar ki Allahın gönderdiklerini tebliğ ederler ve Ondan korkarlar ve Allahtan başka hiç kimseden korkmazlar ve hesap görücü olarak Allah kâfidir. Ahzab: 39

Kuran Allah-insan ilişkisini hakikat üzere belirleyen ilahî bir kaynaktır. Huşûnun kökleri kalpte yansıması eylem olarak bedende hayat içerisindedir. Huşû Allahtan korkmak teslimiyet tevekkül hürmet dayanmak sığınmak ve Onun azameti karşısında haddini bilmektir.

Allah ile aracısız tercümansız iletişim kurabilmenin yolu itaat yalvarma ve teslimiyetin zirvesi olarak huşu ile Ona yönelmekten geçer. İnkârcılar ilahî değerlere karşı müstekbir bir tavır sergilerken mümin kullar insanı ilahî değerlere uygun hareket etmekten alıkoyan her şeyden yüz çevirirler.

Huşu Kuranda müminlerin niteliklerinden biri olarak açıklanır: Onlar namazlarında huşû içindedirler Müminun: 2. Onlar kendilerine kitap indiren Rablerinden haşyet duyarlar kitap karşısında derileri ürperir derileri de kalpleri de Allahın zikri karşısında yumuşar. Zümer: 23. İbadetin özünde huşû vardır namazda beden ile birlikte kalbin her şeyden alakayı keserek Rabbe yönelmesi de ancak huşû ile mümkün olur. İçtenlikle kılınmayan bir namaz eğilip kalkmaktan öte hiçbir anlam ifade etmemektedir.

Haşr Suresinin 21. Ayetinde şöyle buyrulmaktadır: Eğer biz bu Kuranı bir dağa indirseydik muhakkak ki onu Allah korkusundan baş eğerek paramparça olmuş görürdün. Bu örnekleri düşünsünler diye insanlara veriyoruz.

Temsili bir anlatımla dağın Allahın kelâmı karşısında boyun eğip paramparça oluşu üzerinden insanlara Allahın emirleri karşısında boyun eğmenin ne demek olduğu anlatılmak istenmiştir.

Günümüzde huşu içermeyen eylemsiz söylemlerin revaçta olduğu ibadetlerin içinin boşaltıldığı namazın ve haccın ritüelden öteye geçmediği okunanların boğazdan aşağı inmediği kalbe inkişaf etmeyen bir din anlayışı ön plana çıkmış Âlem-i İslamın içler acısı durumlara düşmesine sebebiyet vermiştir. Özellikle sanal ortamlar dinin içinin boşaltılmasına hizmet etmektedir.

Oysa Allah Resulü s.a.v. ve dava arkadaşları inen her ayeti önce kendi benliklerinde yaşamakta ve içinde yaşadıkları toplumda hayatlarıyla hakikate şahitlik etmekteydiler. Buna karşın dini kullanarak kendi makam-mevki ve menfaatleri adına konuşan yazan çizen beyefendiler dine karşı din ihdas etmektedirler.

Müslümanlar teslimiyet içerisinde kulluk vazifelerini eda etmek istiyorlarsa öncelikle vicdan ve cüzdan muhasebesi ile işe başlamalılar. Vicdanların cüzdanlara mahkûm edildiği günümüz dünyasında makam-mevki şan-şöhret gibi geçici menfaatler uğruna harcanan ömürlerin ahiret âleminde fayda sağlamayacağının idrakine varabilmek için öze dönerek Allahı tanımak ve Onu tanımanın gereği olarak huşû duymak icap eder.

Allahtan hakkı ile korkup sakınmak adaleti barışı tefrikaya karşı yekvücut olmayı mazluma kol kanat germeyi mülkün yalnızca Allaha ait olduğunun bilinci içerisinde hareket etmeyi ırkçı ideolojilerden sıyrılmayı komşusu aç iken tok yatmamayı gerektirir işin özü budur bundan ötesi İslam adına boş laf üretmektir.

İnsanların efendiler ve köleler olarak ikiye ayrıldıkları kula kulluk düzeninde Allahın emri gereği yalnızca Ondan istemenin farziyetini ve faziletini hakkı ile anladığımız gün Siz kendinizi değiştirmedikçe Allah sizi değiştirmez kuralının bir lütuf olarak tecelli ettiği günleri görebiliriz. Hem tul-i emel ile zahmetsiz acısız sancısız bir bütünlüğü elde etme çabası içinde olmak hem de Allahın yardımını beklemek abestir.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Cevdet Çakır - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Mihrap Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Mihrap Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.


Anket Sitemizin yeni görünümünü beğendiniz mi?