Bayanlar ve Oruç 2

Kadınlar Hayız Nifas lohusluk ve istihaze  denilen üç kan görürler. Hayız ve Nifas durumda kadın namaz ibadetinde muaf namazi eda etmiş gibi olurken oruç ibadetini de bir sonraki oruç ayına kadar dilediği zaman kaza eda gibi sevap kazanirlar. Ancak istihaze durumunda mavecebe aley dediğimiz üzerine farz olan ibadetleri yapmakari gerekir.

Hanefilerle ve Şafiilere göre lohusluk nifas: Doğum akabinde gelen kandır. Doğum esnasında çocuk ile birlikte veya doğum öncesi çıkan kan ise bozuk bir kandır veya istihazedir.

İstihaze hayız ve nifas dışında herhangi bir sebepten dolayı gelen kana denir ki bu durumdaki kadınlar cünüp olmaz ve tüm ibadetlerini yapmak zorundalar.

Şafii mezhebine göre nifasınlohusalığın asgari en az süresi bir lahza yani bir defa kan gelmesidir.

Diğer mezheplerde asgari sürenin her hangi bir zaman sınırlaması yoktur. Şafii mezhebiyle aynıdır.

Kadın doğum yapmakla birlikte kan görmeye bilir.

Rivayet edildiğine göre Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem döneminde bir kadın doğum yapmış ve nifas kanı görmemiş bu sebeple o kadına zatul-cufuf adı verilmiştir.

Şafii mezhebine göre lohusluk müddetinin çoğunlukla rastlanılan süresi kırk gün ve gecedir.

Maliki ve Şafii mezhebine göre azamı lohusluk hali altmış gündür.  Hanefi ve Hanbeli mezheplerine göre bu süre kırk gündür. Bundan fazla görülen kan istihaze kanıdır. Ümmü  Selemi: Lohusa kadın Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem döneminde kırk gün kırk gece beklerdi. ebu Davut Tirmizi İbnu Macce ve İmaam Ahmed

Hayız ve nifas kanı kesildikten sonra gusletmek gerekir. Sana kadınların hayız halinden sorarlar. De ki: O bir ezadır. Hayızlıyken kadınlarla cinsi münasebetdan sakının ve temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. İyice temizlendiler mi o zaman Allahın size emrettiği yerden onlara yaklaşın Bakara 222

Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem Fatıma binti Hubeyşe: Hayızlı olduğun zaman namazını bırak Kesildiği zaman da kanını yıka ve namazını kıl. keşşefuul-Kınai l 228

Kadın hayızlı olmakla buluğ yaşına girmiş olur ve şeri mükellefiyetlere ehil olur. Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem: Allah ay başı görecek çağa gelmiş kadının namazını ancak baş örtüsüyle kabul eder.

Hayız ve Lohusalık sebebiyle haram olan şeyler:

1- Şafii ve Hanbelî mezhebine göre guslederek veya abdest alarak taharet etmek yasaktır.  Çünkü aybaşı ve lohusluk taharetti icap ettiren bir durumdur. Tahareti icap ettiren bir hal ise var olduğu surece taharetin sıhatına manidir. Kirden temizlenmesi ihrama veya Mekkeye girmek ve buna benzer sebeplerle gusletmek caizdir.

2-Hayız ve nifas olan kadına namaz kılmak haramdır. Kılmadığı namazı kaza etmediği gibi herhangi mesuliyeti de yoktur.

Hz. Aişe ra annemizden rivayet edilen bir hadiste Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem döneminde ay başı olurduk da orucu kaza etmemiz emredildiği halde namazı kaza etmemiz emredilmezdi. imam Amed. Kut. Site

Adet gören kadının namaz kaza etemsi haramdır. Şafiilerce mutemet görüşe göre ise mekruhtur. Böyle bir namaz mutlak nafile olmak üzere munakit olursa da bunun herhangi bir sevabı yoktur.

3- Aybaşı veya nifaslı olan kadının oruç tutması haramdır. Sıhhatine de mani olur. Orucun kazası aybaşı veya lohuslu kadından sakıt olmaz. Her ikisi namazı değil orucu kaza etmelidirler.

4-Kabeyi tavaf yapamazlar. Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem Hz. Aişeraye şöyle demiştir. Aybaşı olduğun zaman haccedenlerin yaptığını yap Şu kadar var ki temizleninceye kadar Beytullahı tavaf etem. Buhari Müslim

5- Kuran-i Kerim okumak Mushafa dokunmak ve taşımak. Ona ancak temizlenmiş olanlar dokunur vakia suresi 79 ayet Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem: Ay başı olanda cünüp olan da Kurandan herhangi bir şey okumaz. Şafii mezhebi suya batması yanması necasete balaşması veya kafirin eline düşmesi halini istisna tutmuşlardır. Ancak zikir dua ve kelim-i şahadet getirebilir.

6- Mescide girmek orada durmak ve mescitte itikafa girmek yasaktır. Şafii ve Hambeliler ay başı ve lohuslu olanın mescidi pisletmeyeceğinden emin olması halinde mescidten geçmesi caizdir.

7-Ulemanın ittifakı ile arada bir hail bulunsa dahi cinsi ilişki cima ve Hanbelilerin dışındaki diğer mezheplere göre göbek ile diz kapağı arasından faydalanmak da yasaktır.

Şafii ve Malikilere göre ay başı ve nıfaslı olan kadın ile ilişkiyi kurmanın ve diz kapağı ile göbek arasındaki bölgeden faydalanmanın haramlığı gusledinceye kadardır yani teyemmüm ile değil su ile taharet edinceye kadardır. Ancak suyun bulunmaması veya kullanılmasından aciz olması bunun dışındadır.

Devam edecek

Selam ve dua ile..

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Fatih Yokuş - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Mihrap Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Mihrap Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz


Anket Sitemizin yeni görünümünü beğendiniz mi?