Diyanet'in "Bayram Tatili İzni" Mütalaaları

Bağımsız Diyanet Sen Genel Başkanı Faruk Çetin tarafından gündeme taşınan “Bayram Tatili İzni” ile ilgili olarak birçok müftülüğün din görevlilerine sıkıntı çıkardığının bize ulaşması üzerine, Diyanet İşleri Başkanlığı Hukuk Müşavirliğinin konuyla ilgili mütalaalarını sizlerle paylaşıyoruz.

Büyütmek için resme tıklayın

Sevgili Mihrap Haber okurları;

Bağımsız Diyanet Sen Genel Başkanı Faruk Çetin tarafından gündeme taşınan“Bayram Tatili İzni” konusu personel tarafında sevinçle karşılandı. Genel Başkan Çetin, konuyla alakalı mevzuatta bahsi geçen maddeyi işaret etmesine rağmen bazımüftü, şube müdürü, şef ve V.H.K.İ görevinde bulunanlar bunu neden görmezden gelmeye çalışıyor?

Kendilerinin 9 günlük bayram tatili olması sebebi ile“Tuzu Kuru” olanların, din görevlilerini yeri geldiğinde köşeye kıstırmak için mevzuatı didik dikik araştırırken, din görevlilerinin lehine olan bir hususta gerekli araştırmayı neden yapmak istemiyorlar?

BU BAYRAM SADECE SİZE Mİ?

Müftülük personeli 9 günlük bayram tatili haberinin sevincini yaşarken, din görevlisi kardeşlerimiz bayramda nasıl bir yol izleyerek yakınları ile bayramlaşmaya gideceğinin hesabını kara kara yapmaya başladı. Hele ki, bayram için görev yerinden uzaklaşması durumunda yerine görev yapacak kimse olmayan veyabulunduğu camide tek başına görev yapan din görevlilerinin hali içler acısı. Ey müftülük personeli bu bayram sadece size mi?Konuyla alakalı olarak, mevzuata bakmaktan imtina eden idarecilerimize bir nebze olsun yol gösterir diye, Diyanet İşleri Başkanlığı Hukuk Müşavirliği tarafından konuyla alakalı yapılan mütalaaları yayınlamayı faydalı gördük. Umarız bir nebze olsun faydalı olur.

T.C.BAŞBAKANLIKDiyanet İşleri BaşkanlığıHukuk Müşavirliği

Sayı : 65752239-045.02-Konu : Bayram Tatili İzni

İNSAN KAYNAKLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE

İlgi : 18/09/2015 tarihli ve 607227077-903,05,01-17940 sayılı yazınız.

İlgi yazıyla, dini bayramların birinci günü hariç kalan günlerde ve resmi tatillerde izin kullanmak isteyen din görevlilerinin kullanacağı izinlerin yıllık izinden sayılıp sayılmayacağı hususunda görüş istenmektedir.

2429 sayılı Ulusal Bayram ve Genel Tatiller Hakkında Kanun’un 2 nci maddesinde; “Aşağıda sayılan resmi ve dini bayram günleri ile yılbaşı günü ve 1 Mayıs günü genel tatil günleridir.

A) Resmi bayram günleri şunlardır:1. 23 Nisan günü Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramıdır.2. 19 Mayıs günü Atatürk'ü Anma ve Gençlik ve Spor Bayramı günüdür.3. 30 Ağustos günü Zafer Bayramıdır.

B) Dini bayramlar şunlardır:1. Ramazan Bayramı; Arefe günü saat 13.00’ten itibaren 3,5 gündür.2. Kurban Bayramı; Arefe günü saat 13.00’ten itibaren 4,5 gündür.

C) 1 Ocak günü yılbaşı tatili, 1 Mayıs günü Emek ve Dayanışma Günü tatilidir.

D) Ulusal, resmi ve dini bayram günleri ile yılbaşı günü ve 1 Mayıs günü resmi daire ve kuruluşlar tatil edilir.

Bu Kanunda belirtilen Ulusal Bayram ve genel tatil günleri; Cuma günü akşamı sona erdiğinde müteakip Cumartesi gününün tamamı tatil yapılır.

Mahiyetleri itibariyle sürekli görev yapması gereken kuruluşların özel kanunlarındaki hükümler saklıdır.

29 Ekim günü özel işyerlerinin kapanması zorunludur.”,

657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 102 nci maddesinde “Devlet memurlarının yıllık izin süresi, hizmeti 1 yıldan on yıla kadar (On yıl dahil) olanlar için yirmi gün, hizmeti on yıldan fazla olanlar için 30 gündür. Zorunlu hallerde bu sürelere gidiş ve dönüş için en çok ikişer gün eklenebilir.”,

103 üncü maddesinde; “Yıllık izinler, amirin uygun bulacağı zamanlarda, toptan veya ihtiyaca göre kısım kısım kullanılabilir. Birbirini izleyen iki yılın izni bir arada verilebilir. Cari yıl ile bir önceki yıl hariç, önceki yıllara ait kullanılmayan izin hakları düşer. Öğretmenler yaz tatili ile dinlenme tatillerinde izinli sayılırlar. Bunlara, hastalık ve diğer mazeret izinleri dışında, ayrıca yıllık izin verilmez. Hizmetleri sırasında radyoaktif ışınlarla çalışan personele, her yıl yıllık izinlerine ilaveten bir aylık sağlık izni verilir.”,

633 sayılı Diyanet İşleri Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkındaki Kanunun 12 nci maddesinin yedinci fıkrasında; “Uzman vaiz, başvaiz, uzman imam-hatip, başimam-hatip, başmüezzin, Kur’an kursu uzman öğreticisi ve Kur’an kursu başöğreticisi ile murakıp kadrolarına atanmaya ilişkin hususlar ve bunlar ile vaiz, imam-hatip, müezzin-kayyım ve Kur’an kursu öğreticilerinin çalışma, usul ve esasları ile imam-hatipler ve müezzin-kayyımların haftalık iznine ve bayram tatillerinde izin kullanmalarına ilişkin hususlar yönetmelikle düzenlenir.” Hükümleri yer almaktadır.

Diğer taraftan, Diyanet İşleri Başkanlığı Görev ve Çalışma Yönetmeliğinin 47 nci maddesinin 1 inci fıkrasının (a) bendinde; “Cuma günü ve dini bayramların birinci günleri ile diğer dini gün ve gecelerde haftalık izin kullanamazlar. Bu günler dışında olmak üzere haftanın bir gününde izinli sayılırlar. Haftalık izin günleri, dini bayramların birinci günü ile diğer dini gün ve gecelere rastladığında, bir önceki veya bir sonraki günde izinlerini kullanırlar.” denilmektedir.

T.C.BAŞBAKANLIKDiyanet İşleri BaşkanlığıHukuk Müşavirliği

Sayı : 65752239-045.02-Konu : Bayram Tatili İzni

Diyanet ve Vakıf Hizmetlerinin Hizmet Koluna İlişkin Toplu Sözleşmenin 1 inci maddesinde cami görevlilerinin dini bayramlardaki fiili çalıştıkları günler için ücret ödeneceği hususu düzenlenmiştir.

Şu hale göre; dini bayramların birinci günü hariç kalan günlerde ve resmi tatillerde izin kullanmak isteyen din görevlilerinin, usulüne uygun olarak kullanacağı izinlerin yıllık izinden sayılmayacağı gibi bu günlerde izin kullanmaları halinde de aylık ücretinin dışında herhangi bir ödemenin yapılmasının mümkün olmadığı mütalaa olunmaktadır.

Bilgilerine arz ederim.

Mevlüt AKYÜREKI. Hukuk Müşaviri V.

T.C.BAŞBAKANLIKDiyanet İşleri Başkanlığı

Sayı :14999856-612.02-Konu :Bayramda fazla çalışma ücreti

HAVZA KAYMAKAMLIĞINA(İlçe Müftülüğü)

İlgi : 11/08/2015 tarihli ve 78009092 363 sayılı yazı.

İlgi yazı ile; dini bayram günlerinde fazla çalışma ücreti ödemelerinde bazı müftülüklerin personelden fiilençalışıp çalışmadığına dair yazılı beyan aldığı, müftülüğünüzün sözlü beyan alarak işlem yaptığı, sözlü veyazılı beyan alındığında çok az sayıda personelin izin aldığı, bazı personelin izin almadığı halde görevyerinde olmadığı, bayram günlerinde (2,3,4) göreve gitmeyen ancak resmi izin almadığı için fazla çalışmaücreti talep eden personel bulunduğu belirtilerek, bayram günlerinde fazla çalışma ücreti ödemelerinderesmi izinlere göre mi yoksa resmi izin gözetilmeksizin personelin yazılı veya sözlü beyanlarına göre miişlem yapılması gerektiği hususunda tereddüt hasıl olduğundan bahisle Başkanlığımız görüşü talepedilmektedir.

Bilindiği üzere, Diyanet İşleri Başkanlığı Görev ve Çalışma Yönetmeliği'nin 47/2 maddesinde; "Cami görevlileri, dini bayramların birinci günleri haricinde bayram tatillerini, müftülüğün planlamasına göre yaparlar" hükmü yer almaktadır. Bu çerçevede, müftülüğün, camideki vakit namazlarının kıldırılmasında (diğer görevli veya cemaatten yetkin olanlar tarafından) aksama yaşanmaması kaydıyla bayram günlerinde (2,3,4) personele idari izin verebileceği (yıllık izinden düşmeden) anlaşılmaktadır.

Diğer taraftan, 2014 ve 2015 Yıllarını Kapsayan 2. Dönem Toplu Sözleşme'nin "Diyanet ... Hizmet Kolu"bölümünün 1. maddesinde; Cami ve mescitlerde görev yapan imam-hatip ve müezzin-kayyımlara, dinibayram günlerinde fiilen çalıştıkları her gün için bütçe kanununda belirlenen fazla çalışma saat ücretinin 4katının 8 saate tekabül eden tutarı kadar fazla çalışma ücreti ödeneceği hüküm altına alınmıştır.Bu itibarla; dini bayram günlerinde fazla çalışma ücreti öderken, ilgili personelin resmi izinli olmamasının(2,3,4. gün) kriter olarak alınamayacağı, fiilen çalışması şartının bulunduğu, fiilen çalışmanın tespitedilmesinde uygulanacak yöntemin (denetim, cemaatin imzası bulunan tutanak, kendi yazılı beyanı vs.)ise Müftülüklerin görev alanına girdiği (tercih Müftüye aittir) mütalaa edilmiştir.

Bilgilerini rica ederim.

Dr. Necdet SUBAŞI
Başkan a.Strateji Geliştirme Başkanı

22 Mayıs 2019 Ankara/ Çankaya- Diyanet


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Mihrap Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Mihrap Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.


Anket Sitemizin yeni görünümünü beğendiniz mi?