“SAMSUN MÜFTÜSÜ HADDİNİ AŞMIŞTIR..”Kamuoyunda sanatçı kişiliği, ilginç makaleleri ve toplumsal konuları içeren dinamik vaazları ile tanınan 4 üniversite diplomasına sahip, halen de dinî mûsikiden yüksek lisans yapan Çorum Ortaköy Müftüsü Adnan Zeki BIYIK, Samsun Müftüsü Hayrettin ÖZTÜRK'ün çocuklara verilen isimlerle ilgili açıklamasına büyük tepki gösterdi." Bir din adamı böyle ayrımcılık içeren, insanımızı refuze eden açıklamalar yapamaz." dedi. Müftü BIYIK, "Benim kızımın adı da Müftü Öztürk'ün kriterlerine uymuyor, kızım bana düşman olacak şimdi, bu açıklamayı yapan şahıs bunları hesaplamaz mı? Baba ile evlatları karşı karşıya getirmek doğru mu? Ne yapacağız şimdi, bu yaşta kızımızın adını mı değiştireceğiz? dedi. Müftü BIYIK, konu ile ilgili ayrıntılı olarak aşağıdaki açıklamalarda bulundu.
Bu ülkede yüz binlerce insanımız Müftü Öztürk’ün aşağılayarak bahsettiği ismi taşıyor. Bu isimlerden birçoğunu kendi yakınlarında civarında müftüsü olduğu kurumda bulabilir. Örneğin Müftü Bey’in Samsunda bir vaizesinin adı Rumeysa olsa,, belki de vardır.. Sabah karşılaşsa ve Ona Rumeysa yerine “Ne haber gözü çapaklı kadın” dese vaize hanımın tepkisi ne olur. Hiç bulunduğu makamın nezaketini düşünmeden böyle açıklama yapabilen bir şahsı derhal üniversitesine geri döndürülmelidir. Ebubekir deve yavrusu anlamına geliyor, bu onun lakabıydı diyor asıl adı Abdullah’dı diyor. Madem Bekir adı kötü idi Aziz Peygamberimiz neden Ona Abdullah demedi de deve yavrusu babası anlamına gelen Ebu Bekir kelimesini kullandı. Bir de insanların isimlerinden çok iyi insan olmaları, topluma ve kendisine faydalı insan olmaları, güleryüzlü olmaları, cömert eskilerin tabiri ile civan-mert, olmaları, kısacası ahlaklı insan olmaları önemli. İsmi Ahmet olup çocuk tecavüzcüsü de, insan katili, uyuşturucu tüccarı binlerce insan var, güzel insan da var. Ama Müftü Öztürk’ün tabiri ile gözü çapaklı kadın anlamına gelen Rumeysa veya saçı dağınık anlamına gelen Jülide adını taşıyan çok iyi insanlar olabilir, var da zaten, o halde aslolan adın muhtevasından çok kişiliğin muhtevasıdır. Bu arada ben Jülide ismini de pek beğenirim. Müftü Bey, kendi çocuklarına ne isim veriyorsa versin. Ülkemizde yüzlerce ciddi iş ve müşkil durum varken milletimizin evlatlarının adları ile uğraşıp halkımızı rahatsız etmesin, bizim dinimiz birleştiricidir. Ayrıştırıcı değildir. Bu ülkede terörü yöneten bir şahsın adı Abdullah’tır. Haydi, şimdi ne yapacaksın Müftü Bey? Abdullah Allah’ın kulu demektir, sizce adı Abdullah olan bu şahıs mı iyi, yoksa size göre saçı dağınık anlamına gelen Jülide mi daha iyi? Zaten Jülide’nin tek anlamını almışsınız. Jülide aynı zamanda derinlik anlamınadır Müftü Efendi. Boş şeylerle uğraşmayı bırakın titrinize muvafık hareket edin ve Hemşehrim olan benim değerli Samsunlu kardeşlerime İslam’ın sevdirici, birleştirici, müjdeci, herkesi kucaklayan evrensel mesajını götürün. Diğer taraftan size bir örnek daha vereyim Bir şehrimizde bayramda şeker toplamaya giden yavruları iğfal edip öldüren alçağın adı Veli idi. Anlamı ne demek dost demek arkadaş demek, bu kelime aynı zamanda evliya kelimesinin tekilidir. Şimdi adı sizin söyleminize uygun olarak Veli olan bu şahıs iyi mi oluyor? Önce insanımızın ahlaki yönden eğitime tâbi tutulması lazımdır.İnsanımızın adı çok büyük hoş manaları varsın içermesin ama ahlaklı güzel bir insan olsun esas olan da budur.Benim Kayra diye bir arkadaşım var ,dünya tatlısı güler yüzlü, üreten, topluma hizmet eden bir kardeşimiz., yukarıda bahsettiğim adı Veli olan rezilden bin kat iyidir, mukayese bile etmem caiz değil aslında… Özetle Sayın Müftü’ye sesleniyorum : “Müftü Bey, Samsun’da yaşayan insanımızın dini hayatının terakki etmesi ve güzel ahlakın, Hz Peygamberimizin örnek ahlakının yayılması için çalışın, kardeşliği yayın, hele bu zamanda bu tip yıkıcı şeylere değil de birleştirici söylemlere çok ihtiyacımız vardır ve artık anlayın bu makamın üniversitedeki kürsüye benzemediğini… Bu işi bilmiyorsanız lütfen üniversiteye geri dönün, öğrencilerinize çok daha faydalı olabilirsiniz… Samsun Müftüsü Öztürk’ün çarpıttığı kelimelerden birkaçının gerçek manâları…
Kayra, büyük bir kimseden gelen ihsan ve iyilik anlamınadır. Türk Dil Kurumu Kişi Adları Sözlüğü’ne göre Türkçe kökenli olan Kayra ismi , “büyük bir kimseden gelen iyilik, ihsan” anlamına gelmektedir. Kız ve erkek ismi olarak kullanılabilir. Çocuğunuza bu ismi koymanızda hiçbir sakınca yoktur.
Konu ile ayrıntılı link..
http://www.fetva.net/yazili-fetvalar/kayra-isminin-manasi-nedir-bu-ismi-koymanin-bir-sakincasi-olur-mu.html
İrem, Âd kavminin yaşadığı ve güzellikte emsali olmayan şehrin adıdır. Bu şehir, bahçeleri ile ünlüdür. İrem isminin konmasında hiçbir sakınca yoktur… Şark-İslâm edebiyatlarında İrem kelimesi daha ziyade (Bâğ-ı İrem) şekliyle mutluluk verici, mâmur ve gösterişli binaları, evleri vb. yerleri ifade eden anlamda kullanılmıştır. Bağları ve rengârenk ağaçları ile İrem bahçeleri baharı temsil eder; ayrıca sevgilinin bulunduğu evi, gezindiği bahçeyi vb. mahalleri tanımlamada kullanılır.” (Ömer Faruk Harman, “İrem”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, c: 22, s: 443) Samsun Müftüsü, İrem bahçesi Allahın gazabı ile mahvolmuş bir bahçe, ondan dolayı bu adı koymayın diyor, Şimdi Samsun Müftüsünün mantığı ile gidersek, gülistan diye bir bahçemiz olsun bu bahçede Allahın sevmediği insanlar yaşasın, Allah bu muhteşem bahçeye bir sel felaketi gönderip bahçeyi tarumar etse, Allah aşkına bahçenin yani gülistanın suçu ne ? Böyle bir mantık olur mu? Allahın cezalandırdığı asi şahıslar mı bahçe mi? Bir ilim adamı böyle ilmi yapıdan uzak konuşur mu? Dolayısıyla Samsun Müftüsü çarpıtmıştır. Konu ile
ilgili Prof.Abdülaziz Bayındır’ın sitesinin linkini tıklayınız…
http://www.fetva.net/yazili-fetvalar/cocugumuza-irem-ismini-koymamiz-uygun-mu.html
Melisa: Melisa, Türk Dil Kurumu’nun belirttiğine göre Rum kökenli bir isimdir ve “oğul otu” manasına gelir. Yani bir çeşit bitkidir, çiçektir. Görüldüğü gibi bu ismin İslam’a aykırı bir tarafı yoktur. Sadece yabancı kökenli olması nedeniyle ismin değiştirilmesi gerekmez.
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem yeni Müslüman olan sahabilerden sadece isimleri İslam’a aykırı olanların isimlerini değiştirmiş, diğerlerine isimlerini değiştirmeleri gerektiğini söylememiştir.
Aleyna: Müftü Bey’in iddia ettiği gibi bela üstümüze aksın, sıkıntı gelsin anlamına gelmez. Müftü Efendi errahmetü aleyna varken , errahmetü belâ diye nasıl hadiseye menfi bakabilmiş. İsmi Aleyna konmuş binlerce insanı üzmek için kasden yapar gibi. Bu nasıl bir bakış açısıdır? Aleyna (علينا) kelimesi Arapça kökenli olup ‘üzerine, üstüne, aleyhine’ anlamlarındaki “alâ (على)” harfi cerriyle ‘biz’ anlamındaki “nâ (نا)” muttasıl/birleşik zamirinin birleşmesinden oluşmuştur. Bu birleşik kelime “bizim üzerimize, bizim aleyhimize” manalarına gelir.
Görüldüğü gibi bu isim, tek başına bir mana ifade etmemektedir. Ayrıca bir kelimenin Kur’an-ı Kerim’de geçiyor olması, onun çocuklara isim olarak verilebileceği anlamına gelmez. Bir ismin çocuklara verilmesi için Kur’an’da geçme zorunluluğu da yoktur. Aleyna ismi Kuran’da geçse bile tek başına olumlu bir mana ifade etmediği için bunun isim olarak konulmasını tavsiye etmiyoruz. Bunun yerine daha anlamlı, dinimize ve örfümüze uygun başka bir isim bulmanızı tavsiye ederiz. Eğer bu ismi koymakta ısrarcı iseniz sonuna Nur ekleyerek Aleyna Nur şeklinde anlamlı bir isim haline getirerek koyabilirsiniz. Bu takdirde anlam “üzerimizdeki nur” şeklinde olur.
Nur ismi hakkında bilgi edinmek için aşağıdaki linki tıklayabilirsiniz:
http://www.fetva.net/yazili-fetvalar/nur-ismi-sadece-allaha-ait-bir-isimmi.html
Kezban: Kezban, Ev hanımı demektir. Farisi Kedbanu’dan gelmiştir. Ev kadını veya vekilharç kadın anlamlarına gelir.. Vekilharç ise, bir sarayın, alış veriş işlerini yapan kimse demektir. Her ne kadar Arabide yalancı manasına gelirse de, Farsçadan geldiği için değiştirilmesi gerekmez. Dolayısıyla Samsun Müftüsü bu isimde de çarpıtma yapmıştır ve adı Kezban olan yüzbinlerce vatandaşımızı incitmiştir.
Rumeysa: Samsun Müftüsü Öztürk ‘ün dediği gibi gözü çapaklı kadın değildir. Bir Yıldız adıdır. Bir kelimenin tek manası alınır mı? Bu adı Rumeysa olan binlerce vatandaşımızı incitmez mi? Adının önünde titri olan bir kişinin bu denli fütursuzca konuşması o makamı hak etmediğinin göstergesidir.
Melis: Bal arısı anlamındadır.
Allah’ın adları olan Samed, Hâlik gibi adların insanlara abd kelimesi ile birlikte konulması hususunda Samsun Müftüsü’ne katılıyorum. Diğer taraftan Müftüye katılmadığım gibi milleti lüzumsuz yere böyle geren, ayrıştırıcı bir beyanatta bulunduğu için de kınıyorum. Adı, Müftü Öztürk’ün bahsettiği kimselerden olan onlarca kişiye dün izahat yaptım, Ve adı Rumeysa, Melis, Kayra, vs olan birçok kardeşimize “Ahlakınız güzel olsun isimlerinizden dolayı sizi kimse taciz edemez,,rahat olun Yüce Yaratıcı böyle şeylere bakmaz,, sizlerin ahlakınıza,, kalb-i seliminize ve yapıp ettiğiniz Salih emel dediğimiz güzel işlere bakar,,, Samsun Müftüsü maksadı aşan bir konuşma yapmıştır “dedim ve insanlarımızı sakinleştirdim.Dünkü gazetelerin altındaki yorumları incelediğimizde yüzbinlerce insanımızın nasıl rahatsız edildiği görülür. Özetlersek ne ismi sırf Ahmet olduğu için bir şahıs muhteremdir, ne de adı kezban veya Melis olduğu için bir insan saygı değmezdir.
ASLOLAN ADAM OLMAK, İNSAN OLMAKTIR.
Müftü BIYIK’ın “Adı ne olursa olsun insanlığa hizmet eden, tüm iyi insanlara selam olsun” diyerek sözünü tamamladığı öğrenildi.
Yorum yazarak Mihrap Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Mihrap Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Mihrap Haber editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Mihrap Haber değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Mihrap Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Mihrap Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Mihrap Haber editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Mihrap Haber değil haberi geçen ajanstır.